måndag 29 februari 2016

Utdelningseliten februari 2016

Så var det dags för årets antagligen mest spännande utgåva av Utdelningseliten med samtliga bolags senaste utdelningar (förutom Elekta som har brutet räkenskapsår), nettoresultat och eget kapital. Intressant är årets genomsnittliga utdelningstillväxt som landat på ca 9%. För ett par år sedan var det mycket skriverier i finanstidningarna om att vinsterna måste hänga med värderingarna och utan att lägga för mycket vikt vid nettoresultat så återspeglas åtminstone företagens tillväxt i utdelningarna. Utdelningseliten är tänkt som ett hjälpmedel för att skilja agnarna från vetet och kan med fördel användas för att välja vilka bolag som är värda att lägga tid på att värdera. Under året har en handfull splittar gjorts bland listans bolag, något som kan tolkas som företagens tro på en strukturellt högre aktievärdering.

Hur som helst, slit listan med hälsan och tveka inte på att ge feedback. Utöver att jag själv håller mig uppdaterad genom att hålla listan igång så hoppas jag att den hjälper andra intresserade att fatta bättre beslut. Feedback är alltså värt mycket för mig och listan.

Jag vill även passa på att slänga ut en fråga: Hur kan Swedish Match ha nästan försumbart redovisat eget kapital i koncernen samtidigt som det finns gott om eget kapital i moderbolaget? Ingår inte moderbolaget i koncernen och borde därför inte moderbolagets eget kapital redovisas inom koncernen också?

https://drive.google.com/file/d/0Bz_hECcdxw6Ha1ZsOFM1aWNLa00/view?usp=sharing
Länk till Utdelningseliten februari 2016
Länk till ändringsloggen för februari 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar